Ahad, Jun 14, 2009

Liberalisasi Islam

Upaya meliberalkan faham agama bukanlah suatu hal yang asing. Sejak beberapa dekad lalu, usaha ini telah dilakukan oleh beberapa kelompok tertentu berbekalkan hujah dan tafsiran agama yang terpesong. Sehingga kini, usaha ke arahnya masih berterusan dan tidak pernah terhenti.

Lebih malang, upaya meliberalkan agama ini tidak hanya berlegar atau dijalankan oleh para orientalis seperti sebelumnya. Dewasa ini, hal yang sama turut menjadi garis besar perjuangan umat Islam sendiri melalui alasan-alasan yang disamarkan atas nama kesetaraan, persamaan dan hak asasi.

Tatkala umat Islam disibukkan dengan rencam permasalahan dalaman yang tidak kunjung selesai, agenda liberalisasi Islam terus kuat mengakar dan menjalar ke segenap penjuru yang mampu dicapainya. Batang tubuh umat Islam yang sedia robek dicarik lagi sehingga longlai oleh pemuka liberal.

Jangan nanti, umat Islam sendiri hilang punca akibat gagal memahami ancaman terhadap agamanya yang suci. Seperti yang diungkap Dr. Adian Husaini, liberalisasi Islam tidak lain daripada untuk membubarkan agama itu sendiri. Nah! Sanggupkah kita melihat agama suci ini bejat?

Tiada ulasan: