Khamis, Disember 11, 2008

Undang-Undang Gila!

Penolakan terhadap akta zalim ISA adalah persoalan prinsip. Apa saja yang bertentangan dengan semangat keadilan sehingga dilihat tidak lagi mengangkat isu hak dan kebenaran, harus ditolak tanpa kompromi.

Tiada sebab untuk seseorang itu ditahan tanpa peluang untuknya membela diri. Selain tidak menghormati proses pengadilan yang jujur dan telus, ISA juga meragut kepercayaan dan keyakinan terhadap pihak-pihak berwajib yang terlibat sama.

Atas dasar itu, pengamal akta yang zalim seperti ini selama-lamanya tidak akan dilihat dengan pandangan yang mulia. Usaha membangunkan sesebuah bangsa tidak harus lari dari hakikat bahawa kekuatan bangsa itu harus diupayakan dulu dengan mengangkat nilai-nilai kemanusiaan dan agama yang melatarinya. Tindakan yang bercanggah dengan nilai-nilai ini hanya akan mengundang kritikan dan rungutan masyarakat terbanyak.

Dan berita ini tidaklah terlalu menggembirakan. Ia masih berlegar pada permasalahan ranting yang tidaklah terlalu signifikan kesannya. Pokoknya mudah, yang harus diubah ialah institusi yang mengawal prosesnya. Lebih tepat, institusi itu ialah kerajaan yang berkuasa.

Ada sesiapa yang berani untuk mengherdik kebobrokan ini?

Tiada ulasan: