Jumaat, Disember 12, 2008

Usai Isyak

Usai Isyak, kertas putih kosong itu saya isikan dengan cita-cita. Lakaran graf perkembangan usia saya kali ini kelihatannya lebih jelas jika mahu dibandingkan dengan lakaran-lakaran sama yang pernah saya lakukan sebelumnya.

Saya melihat harapan yang melangit tinggi dalam lakaran itu. Tidak pernah terjadi, matlamat itu saya catatkan satu persatu untuk dibaca oleh orang lain. Tapi kali ini, sejarah mencatatkan bahawa ianya telah berlaku dan saya harus lebih yakin tentang itu.

Tentu saja, saya harus mulakan ia dengan harapan. Horizon baru Amerika juga membuktikan bahawa harapan, walau semustahil manapun ia, tetap mampu digapai dengan azam dan keyakinan yang jitu. Lebih penting daripada itu, Obama menggesa rakyat Amerika keseluruhannya untuk mempercayai diri sendiri. Lanjutan kepercayaan itulah yang membolehkan kita melihat Obama mencipta gelombang perubahan baru yang tidak pernah kita fikirkan akan terjadi.

Manusia, bila tiba masanya, tetap akan mati. Melihatkan kepada graf yang saya lakarkan di penjuru masjid tadi, jelas sekali saya mahukan kematian yang bererti. Saya punya matlamat agar saya boleh mengemudi kehidupan dengan cermat. Moga jalannya nanti dipermudahkan Tuhan.

Anda pula bagaimana? Adakah kehidupan semata-mata untuk memenuhkan masa dengan ria, noda dan dosa? Atau kita sama-sama punya matlamat untuk hidup dengan bermakna?

Tiada ulasan: