Selasa, April 20, 2010

UMNO

Saya berbangsa Melayu. Untuk lebih dramatik, elok juga saya katakan darah yang mengalir dalam tubuh persis Hang Tuah. Kalau diamati, mungkin berbeza daripada yang lain. Maklum saja, pendekar tentu lain maqamnya.

Kita boleh saja bicara tentang itu sehingga esok, lusa atau minggu depan. Tapi kisah itu, sepanjang manapun ia, hanyalah sebuah sejarah. Buat anak cucu, itulah yang dibangga. Lalu diulang kata, "takkan Melayu hilang di dunia!"

Memang kita tak perlu malu jadi Melayu. Dengan bekal sejarah sebegitu panjang yang juga telah memahat pelbagai dapatan hebat, ia harus kita sanjung. Dan masa pun berganti. Ia menghadirkan sekian banyak cabaran baru.

Dan UMNO, seperti juga Hang Tuah, merupakan sejarah. Dengan penuh sedar, kita harus merakam penghargaan pada jasanya. Demi keadilan, keburukannya juga harus kita kritik. Tapi itulah, ia sejarah. Bukan masa depan.

Sekurang-kurangnya, itu yang saya percaya. Untuk sebuah zaman baru, kita tidak boleh terperangkap dengan ketakutan lama - perkauman sempit, ketidakadilan kaum, dan rasa agung diri yang keterlaluan. UMNO, itu dulu. Cukuplah.

1 ulasan:

kak Jah berkata...

umno = sejarah??

sejarah = history

history repeats itself...

lalu, dlm keadaan bagaimana kah sejarah UMNO itu harus berulang?