Sabtu, Oktober 02, 2010

Don Quixote

Don Quixote sebetulnya telah lama saya kenali. Seingat saya, ketika bersekolah, nama kesatria Sepanyol ini pernah beberapa kali muncul dalam sebuah komik bolasepak yang kerap dibeli. Cumanya, ketika itu, saya tidak berminat untuk menerokanya jauh.

Beberapa hari lalu, saya berkunjung ke sebuah toko buku terpakai yang menjual pelbagai koleksi buku dengan harga yang cukup murah. Tidak pun berhajat membeli, cuma sengaja melilau dan membelek setelah kecewa kalah bermain bowling sebelumnya.

Di situ, saya temukan kembali Don Quixote dan Rocinante. Kali ini dalam naskah nipis kanak-kanak yang lebih mudah untuk dimengerti berbanding naskah lengkapnya yang tebal. Langsung ia saya ambil bersama beberapa naskah buku dan majalah lain.

Membacanya, imaginasi lekas teruja. Meski dikisahkan kesatria ini terlalu ideal dalam kepercayaannya, saya cuba memahaminya dengan positif -- tekad terhadap apa yang diimpi dan diimani. Hey, siapa tahu, kita mungkin mampu mencabar kincir angin!

Tiada ulasan: