Ahad, September 04, 2011

Goku

Manakala keluarga berpindah dari kediaman terdahulu, antara hal yang saya beratkan adalah bahan bacaan yang tersimpan sejak sekian lama. Meski minat saya terhadap sebahagiannya telah berlalu, ia tetap terus dihargai.

Antara yang paling bermakna buat saya tentunya koleksi lengkap komik-nya Akira Toriyama. Komik itu, yang mulai saya kumpul sejak sekolah rendah, tak terhad kepada hanya kisah pahlawan futuris yang melangkau takat imaginasi.

Ia juga sebetulnya merupakan memori dan rakaman tawa bersama teman-teman sebaya yang sering menghidupkan. Waktu itu, mana mungkin saya puas menekuninya. Dan begitu lah ia berlangsung dan dinanti dalam setiap keluaran.

Tapi malang, tatkala sibuk mengisi senggang-senggang yang ada dengan hal-hal lain yang lebih mendesak, komik itu rupanya dimamah anai. Betapa hiba bila melihat sekotak besar koleksi komik itu lenyap tatkala ia dibakar menjadi abu.

Semalam, saya temukan sebuah toko yang menjual keseluruhan koleksinya. Tentu saja sebahagiannya saya beli dengan janji untuk menghabisinya dalam masa terdekat. Dan kini terasa sosok diri bak Goku -- kumpul Mutiara Naga!

Tiada ulasan: