Rabu, Disember 10, 2008

Pengajaran Pasca Sahifah

Jauh dari persoalan fitrah dan keinginan yang harus dipenuhi, kita diperangkap suatu kuasa dengan nilai yang sangat mulia. Dalam keadaan ini, tatacara hidup tidak mungkin mampu bebas tanpa apa-apa kekangan. Kita harus juga mengerti bahawa kekangan itulah yang menyempadani kehidupan dari wilayah kelam kemanusiaan.

Hari ini, hakikat ini masih tidak dimengerti malah langsung tidak cuba difahami. Kita lebih gah dengan slogan-slogan dongengan yang menjustifikasikan keadilan dan kebebasan dengan kebebalan fikiran. Nilai dicipta untuk mewujudkan suatu bentuk perjalanan kehidupan yang berpaksikan keteraturan dalam setiap aktiviti yang dilakukan. Hal inilah yang mencorak masyarakat dan menghindar mereka daripada terjerumus dalam gaung kebinasaan.

Sejak termeterainya Sahifah Al-Madinah, bukan sedikit perdebatan timbul. Semuanya cuba merungkai keperluan masyarakat dicorak dengan kekangan dan bukan membiarkan mereka lepas bebas sehingga akhirnya menemui kehancuran dalam keadaan yang pelbagai. Sehingga kini, persoalan ini masih tidak sepenuhnya dihadam oleh khalayak. Saya yakin ia bukan kerana persoalan ini sukar tetapi tentu ia disebabkan oleh penafian yang cuba dikedepankan tentang kesucian agama.

Saya wajib bersyukur pada Tuhan kerana nikmat agama ini yang dikurniakanNya menjamin masa depan yang lebih cerah terlihat jalannya. Kita tidak perlu mati sebelum tahu bahawa sesuatu yang diimani itu sesat kalau sejak mula lagi kita jujur dengan pandangan dan kekuasaan akal yang dianugerahkan!

Tiada ulasan: