Rabu, Disember 10, 2008

Mantera Gila

Entah mantera apa yang dibaca oleh para pendokong People’s Alliance for Democracy (PAD) di Thailand. Saya juga tidak tahu kuasa apa yang telah merasuk mereka. Jalan-jalan saya di Siam lama dahulu tidak pernah menemukan tanda-tanda keberanian sebegini besar hebatnya.

Hormat!

Rakyat Thailand tidak lagi gentar berhadapan dengan aparat kuasa yang bagi mereka telah diseleweng dan tidak lagi tulus. Tindakan merempuh dan mengambil alih pemerintahan di Lapangan Terbang Suvarnabhumi membuktikan kuasa rakyat itu keramat.

Telah saya nyatakan, pemimpin tidak boleh tandus naluri untuk merasai keperitan rakyat. Dan kerana hal ini, Somchai Wongsawat hanya menanti masa untuk mengucapkan selamat tinggal kepada keempukan kerusi perdana menteri yang didudukinya.

Langsung saya teringat Himpunan Bersih. Walaupun kekuatannya jauh untuk menyamai kebangkitan rakyat Thailand, persamaannya jelas. Keberanian untuk menentang adalah penting untuk meluruskan kembali penyelewengan elit penguasa. Cumanya di Malaysia, kesopanan kita terlalu suci untuk disentuh sekaligus membuatkan kita lebih senang untuk tidak terlibat.

Itu hakikat. Namun saya tetap percaya bahawa akhirnya, keadilan pasti akan menang. Tapi saya tidak mahu ia berlaku dalam keadaan yang menggetirkan seperti Thailand. Namun untuk itu, kita memerlukan sebuah kerajaan yang matang. Adakah kerajaan seperti ini wujud di Malaysia? Atau saya sedang mengimpikan sesuatu yang gila? Perlukah kita juga bermantera untuk mencapainya?

Tiada ulasan: