Khamis, Disember 11, 2008

Kuasa Rakyat!

Bicara tentang kuasa rakyat adalah perkara serius yang memerlukan ketelitian yang tinggi. Rakyat, suatu entiti kuasa yang tidak terlihat oleh kita. Bila persoalan kuasa ditimbulkan, pandangan selalu akan hanya terarah kepada cabang eksekutif, legislatif dan kehakiman.

Keadaan ini meninggalkan satu lompong ketidakpedulian yang mesti ditangani segera. Fakta bahawa ketiga-tiga cabang negara yang disebut tadi mempunyai kuasa terhadap pemerintahan negara tentunya benar tetapi kuasa rakyat dalam prosedur pemilihan dan pembentukan rangka pemerintahan itu pastinya lebih penting.

Hal itulah yang membuatkan seorang pemimpin tidak boleh ketandusan naluri untuk merasai dan mendengar suara rakyat. Pemimpin yang tidak pernah tahu bagaimana perasaan rakyat adalah pemimpin yang hanya menunggu masa untuk diterajang dari ketinggian kuasa.

Namun begitu, pembentukan negara berdasarkan teori populis untuk memenangi hati rakyat juga tidak boleh berlaku dengan melulu. Walaupun rakyat punya kuasa penentu yang besar untuk menentukan kelangsungan pemerintahan seseorang pemimpin, pemimpin tersebut juga terbeban dengan keutamaan untuk mempertahankan prinsip dan dasar-dasar penting negaranya.

Keinginan terhadap sokongan tidak boleh membutakan mata seseorang pemimpin terhadap keutamaan hak dan tanggungjawab yang dipikulnya. Oleh itu, pengimbangan terhadap keinginan rakyat dan keperluan negara adalah perlu dan mesti sentiasa dipelihara.

Kuasa rakyat, walau sehebat manapun ia harus berlaku dalam proses keadilan yang tulen dan dengan penuh kesedaran tentang kesan-kesan langsung yang mengekorinya. Ini membuktikan betapa pentingnya membina rakyat yang luhur dan jelas jatidirinya sekaligus disokong oleh tindakan-tindakan bernegara yang mantap oleh seorang pemimpin bagi memastikan keamanan dan keharmonian sesebuah negara sentiasa terbela dalam sikap toleransi matang setiap cabang yang wujud di dalamnya.

Tiada ulasan: