Khamis, Disember 11, 2008

Salina

Lewat petang tadi, Salina akhirnya selesai ditelaah. Magnum opus A. Samad Said ini tidak hanya membawa saya kepada realiti, tetapi juga menyentuh kedalaman sebenar permasalahan sosial masyarakat.

Ada yang tempang pada personaliti Salina. Bagi saya, gadis sepertinya tidak harus terpesona dengan kebobrokan cinta. Ia harus lebih utuh mempertahankan maruah dan berani berdepan dengan kejijikan hidupnya.

Apapun, Salina yang digambarkan penulisnya tetap seorang gadis lemah. Meski ia berjiwa besar tatkala menyalakan harapan supaya Hilmy terus belajar, Salina tidak mampu menghadapi kebejatan hidupnya sendiri. Ia sentiasa didera Abdul Fakar walaupun lelaki itu ditatangnya dengan penuh kasih sayang dan kemesraan.

Personaliti Salina wajar diteladani dari sudut keazamannya untuk terus hidup. Tatkala ia nekad untuk berhijrah ke Kuala Lumpur, secara tidak langsung harapan baru mula wujud. Mungkin saja ia terlambat, namun tekad yang diserlahkannya itu seharusnya ada pada diri setiap manusia. Kita boleh saja diperbodohkan, tapi akan tiba masanya untuk kita bangkit semula dengan penuh kekuatan.

Apa yang nyata, Salina membuatkan fikiran pantas mencerap keadaan dan peristiwa. Mungkin kini keadaannya juga sama. Gadis-gadis di belakang mati tetap menjual tubuh tanpa ada kekesalan yang mampu memaknakan hidup mereka. Dan ini harus menjadi tanggungjawab setiap dari kita untuk tidak membiarkan kemiskinan dan kesusahan terus menjadi raja. Ayuh hulurkan tangan sebelum ramai lagi yang terjebak dalam sisi gelap kehidupan seperti yang terpaksa dilalui Salina.

Sekali lagi, semuanya berlaku atas nama cinta. Dan mungkin juga catatan ini akan sedikit membantu untuk kita memahami cinta yang abadi. Semuanya harus kembali kepada kita. Cinta itu apa dan untuk siapa sebenarnya?

Tiada ulasan: