Sabtu, Januari 03, 2009

Ulama Dari Oxford

Dalam kesibukan dan kekalutan meneliti nota kuliah sebagai persediaan untuk menghadapi peperiksaan akhir semester pada minggu hadapan, saya masih sempat meluangkan waktu mengikuti kuliah santai Syeikh Dr. Muhammad Afifi al-Akiti di laman Youtube.

Menontonnya satu persatu sejak lewat petang semalam sehinggalah ke rakaman terakhir yang berjaya saya sudahkan usai Zuhur tadi, ia jelas membuktikan bahawa ulama muda ini mampu untuk memunculkan suatu tradisi ilmu yang telah lama ditinggalkan masyarakat Islam.

Walaupun terdidik dalam persekitaran pondok di Indonesia yang menekankan nilai tradisi Nusantara, Dr. Afifi harus mendapat pujian atas usaha dan kesedaran betapa pentingnya ilmu sehingga ia mampu membawanya terbang jauh melanjutkan pelajaran sehingga ke Oxford, United Kingdom.

Lebih membanggakan, beliau kini terlibat langsung menyampaikan ilmu di Universiti Oxford sesuai dengan kepakarannya dalam bidang teologi dan falsafah. Pandangannya juga semakin dihormati serta diberikan perhatian seperti yang terlihat dalam hal fatwa yang dikeluarkannya berkait pengeboman berani mati.

Dalam sesi kuliah santainya itu, Dr. Afifi sempat juga mengingatkan betapa bertuahnya komuniti Malaysia yang tinggal di Barat kerana dapat berhadapan dengan kepelbagaian ragam manusia yang patut dijadikan pedoman apabila pulang ke Malaysia. Tambah beliau lagi, yang penting bukanlah ijazah semata-mata, tetapi juga pengalaman yang berjaya ditempa.

Mungkin kerana menjadikan Hujjatul Islam Imam al-Ghazali sebagai subjek utama tesis sarjananya, tradisi ilmu para ulama silam seperti al-Ghazali cukup akrab dalam sesi kuliahnya itu. Malah beliau juga tidak segan untuk mengulas hanya dua baris ayat dari kitab Ayyuhal Walad dalam sesi kuliah yang panjang. Baginya, isi karangan al-Ghazali itu sangat bermakna dan perlu benar-benar diteroka. Ulasannya juga mencakup pengertian ayat membawa kepada masalah epistemologinya sekali.

Saya mengharapkan agar suatu hari nanti Dr. Afifi akan kembali menabur budi di Malaysia. Kekeliruan ilmu yang sedang membarah dalam sosial masyarakat kita dewasa ini harus kembali dicerahkan dengan kefahaman yang benar-benar tulen.

Bukanlah mahu menidakkan keupayaan agamawan lain, namun melihat Dr. Afifi dari jauh, ia cukup untuk memberikan suatu keyakinan betapa ulama muda ini berkeupayaan untuk sama-sama membantu masyarakat kita kembali menjadi manusia. Dan tentu sekali, kuncinya adalah agama!

Tiada ulasan: