Rabu, Februari 18, 2009

Asal Kita

Budaya kita punya sejarah yang panjang. Jika susur galurnya diteliti, nilai-nilai Islami yang mendarah daging bersamanya punya watak yang sangat berpengaruh. Kalau bosan dan malas membaca karangan ilmiah yang ditulis mengenainya, capai saja Manikam Kalbu karya Faisal Tehrani. Bedar Sukma Bisu juga mungkin sedikit membantu.

Memang di situ letaknya kekuatan kita. Budaya, walau dewasa ini tercemar ia dengan segala palitan kotor nilai-nilai asing dek kerana lemahnya kita mempertahankannya, tetap akan menjadi elemen pemisah antara ketinggian darjat bangsa dengan kerendahan budi pengamalnya. Ada faktor pembeza yang jelas dalam hal ini.

Namun demikian, siapa lagi yang mahu mengaku bangsanya kuat seperti dahulu. Berbekalkan minda tertawan kepada kebudayaan luar hasil indoktrinasi sistem dan persekitaran langit terbuka, masyarakat kita sebenarnya lebih ramai yang mencemar budaya. Bukan lagi berbangga dan patuh dengan praktis budayanya.

Ia bukan hanya tentang bahasa dan seni. Malah ia juga bukan puisi, sajak, zapin mahupun menora. Budaya itu adalah sudut pandang kita melihat dunia. Ibaratkan saja ia sebagai mata, butanya ia maka lenyaplah cahaya. Jalannya jadi kelam. Langkah kita tersekat-sekat.

Mungkin benar ia tidak sepenuhnya Islami. Hakikatnya ia pernah mengangkasa masyarakat lampau sekaligus memartabatkan struktur sosial masyarakat waktu itu. Namun kini kita masih keliru mencari arah. Peribadi anak-anak muda semakin goyah. Apa lagi yang kita ada? Masih mahu menanti si Tuah?

"Takkan Melayu hilang di dunia!"

Alahai Tuah. Mengisi frasa itu benar-benar susah!

1 ulasan:

zuraima berkata...

amatan tuan... saya setuju. :)