Selasa, April 07, 2009

Tentang Cinta Dan Kemuliaan

Peperangan, andai bertemu kematiaan saat melaluinya, itulah kemuliaan teragung buat manusia. Demi tanah air, kepahlawanan mengusung makna besar yang tak terungkapkan. Di situ juga letaknya nilai maruah dan harga diri.

Resminya memang begitu. Sejak awal usia, anak kecil di Sparta tidak pernah tahu apa itu kasih sayang dan cinta. Pembaptisan bagi mereka adalah merah darah yang terhambur daripada luka hirisan pedang dan kesakitan dihentam senjata.

Leonidas antara anak kecil yang merasainya. Sehingga ia besar seiring peningkatan usia, mulutnya terkunci untuk mengungkap frasa muluk berbaur bahagia. Sesungguhnya, hati manusiawi dalam dirinya kabur dan hampir lenyap.

Ia beriman pada pembunuhan saat peperangan. Ia yakin benar di situ letaknya kemuliaan insan. Egonya memuncak. Meski dikurnia permaisuri rupawan dan seorang putera penyambung keturunan, Raja Sparta ini tetap keras dalam bertindak.

Namun semuanya berakhir di medan Thermopylae. Kematian jugalah yang mencetuskan kesedaran. Tatkala seorang pahlawan yang bersamanya dibunuh ketumbukan Parsi, Leonidas tersentak mendengar rintihan bapa pahlawan yang mati itu.

Ia tidak teriak atas kematiaan anaknya. Malah hatinya berbunga riang dapat bersama zuriat sendiri mempertahankan tanah air. Apatah lagi dapat bersama di sisi mempertaruhkan nyawa dan kehormatan diri. Meski akhirnya bertemu mati.

Namun ia kesal mengenangkan sesuatu. Sesuatu yang seharusnya ia lakukan sejak lama dulu, sejak sebelum anaknya yang juga merupakan pahlawan itu ditamatkan riwayat. Ia berharap benar untuk mengungkap kasih pada jasad yang telahpun kaku.

Dan mungkin kerana itu, Leonidas berwajah sayu mendongak langit. Redup yang dipayungi awan akhirnya menyaksikannya mengungkapkan lafaz asing itu. Mulutnya bergerak mengukir senyum saat mengucapkan sayang buat permaisurinya.

Akhirnya ia rebah dipanah ribuan busur yang berterbangan. Leonidas mati dalam rasa cinta yang tulus. Imannya kini runtuh. Kematian dalam perang bukan kemuliaan teragung. Kasih sayang dan cinta jauh mengatasinya.

Tiada ulasan: