Jumaat, April 10, 2009

Suara

Bukit Gantang dan Bukit Selambau akhirnya bersuara. Kekalahan kelompok pemerintah di kawasan tersebut secara jelas membuktikan penolakan rakyat terhadap mereka. Walaupun ia terus dinafikan, gegaran dari dua pasak bumi itu jelas terasa.

Ironinya, kekalahan kelompok pemerintah ini juga berlaku selepas salah sebuah parti dominannya selesai mengadakan perhimpunan agung yang menjanjikan perubahan sempurna. Meski slogan berdegar, rupanya mereka hanya mampu menyalak bukit.

Saya pesimis untuk mengatakan mereka mampu berubah. Dengan segala macam ketidaktelusan dan keraguan yang menyelubungi sebahagian pimpinannya, anjakan baru perubahan hanya akan menjadi bahan tawa majoriti rakyat. Alahai bangsaku.

Dan biarlah cerita ini saya hentikan dulu. Referendum rakyat akan mula mengambil tempat. Dengan suara terbanyak terhasil dari kepelbagaian dan kemajmukan masyrakat, kekuatan negara ini tentu dapat dipacu.

Bukit Gantang dan Bukit Selambau, di sana ada duka dan di sana juga ada tawa. Akhirnya suara yang lebih jujur dan tulus jua yang akan didengar dan diterima. Perubahan? Maknakan dulu dalam hatimu wahai insan!

Tiada ulasan: