Ahad, Jun 21, 2009

Aung San Suu Kyi

Jumaat lalu, Aung San Suu Kyi hanya mampu tersenyum tawar menyambut tarikh kelahirannya yang ke-64 tahun. Pejuang kebebasan dan demokrasi Myanmar yang juga merupakan penerima Anugerah Nobel Keamanan 1991 ini terpaksan mendekam dalam keterasingan selepas dikenakan tahanan rumah oleh kerajaan Junta di negaranya.

Perjuangan yang didasarkan atas prinsip tanpa keganasan yang diyakininya akhirnya menemukan tokoh besar ini dengan arena politik. Beliau mula menyusun langkah ke arah demokrasi bersama National League for Democracy(NLD). Lebih membanggakan, partinya itu menang besar dalam pilihanraya pada tahun 1990 walaupun haknya dinafikan Junta.

Walaupun gagal melaksana dan melakukan perubahan disebabkan rejim kuku besi yang menguasai, Aung San Suu Kyi memperoleh sokongan daripada pelbagai pihak. Selain kepercayaan rakyat Myanmar kepada karisma dan pengorbanannya, Suu Kyi juga menerima pengiktirafan langsung daripada masyarakat dunia atas usahanya itu.

Sebagai memperingati pengorbanan dan suka-duka wanita yang gigih dan tabah ini, saya akan mula membaca Perfect Hostage:Aung San Suu Kyi, Burma and the Generals. Pembebasan ke atasnya harus dituntut meski berhadapan dengan egoisme dan kekuasaan menggila di depan mata. Suu Kyi tepat. Hanya kesedaran mampu menamatkan kesengsaraan!

Tiada ulasan: