Jumaat, Oktober 30, 2009

Telaah

Saya bergelut dengan beberapa bahan bacaan yang masih belum disudahkan. Walaupun mencuba sekuat daya untuk mendidik diri dengan disiplin pembacaan yang teratur, ia masih belum mampu saya turutkan.

Dalam tempoh dua minggu cuti semester yang baru lalu, kesibukan mengisi jadual mengeteh dan berlibur bersama teman-teman membantutkan hasrat saya itu. Mujur juga saya sempat mencuri waktu senggang tatkala berada dalam pengangkutan awam untuk meladeninya.

Saya seringkali cemburu dengan teman-teman yang punya iltizam tinggi untuk membaca. Meski kebiasaannya ia disalurkan pada bacaan seperti novel, sebahagian mereka hanya memerlukan semalaman sebelum menyudahkannya.

Semoga semangat seperti itu dapat saya teladani. Saya mahu rakus!

Dan berikut saya kongsikan beberapa judul yang masih ditelaah;

1 - Gagasan Persuratan Baru, Mohd Affandi Hassan

2 - Cosmopolitanism, Kwame Anthony Appiah

3 - The Failure of Political Islam, Olivier Roy

4 - The Revolt of The Masses, Ortega y Gasset

5 - A Young Muslim's Guide to the Modern World, SH Nasr

Tiada ulasan: