Selasa, November 03, 2009

Celaru

Saya diberitakan mengenai penangkapan Dr. Mohd Asri, mantan mufti Perlis, sejurus selepas beliau ditahan lewat laman Twitter. Lantas, maklumat itu dipanjangkan kepada teman-teman agar dapat disahkan kebenarannya. Dalam debar, keraguan saya terhapus dinihari semalam usai membaca laporan awal Bernama.

Isu ini tentu saja menarik minat dan reaksi masyarakat. Asri, meski berbeza pendekatan agamanya berbanding amalan lazim di Malaysia, tetap seorang tokoh agama berkelayakan yang wajar dihormati. Tindakan pihak berkuasa menangkapnya hanya menyumbang kepada tercemarnya imej institusi agama di Malaysia.

Saya membantah kecelaruan JAIS dalam isu ini. Senada dengan banyak pihak, saya juga merasakan penangkapan dan pendakwaan Asri tidak dibuat secara profesional. Mana mungkin seorang tokoh agama yang dikenali dan diiktiraf sebagai mufti boleh ditahan hanya dengan hujah beliau tidak mempunyai tauliah?

Kita juga tidak harus larut dalam isu ini. Pastinya ada lapis-lapis lain yang perlu kita baca dan sedar mengenainya. Pun begitu, prinsip dan pandangan kita dalam menanggapi isu ini harus jelas. Menggunakan kuasa untuk membungkam perbezaan bukanlah suatu tindakan yang sihat dan bijak.

Akhirnya, ia menjadi bahan jenaka dan seloroh. Malah, ada teman bertanya, "Pak Lah dulu ada tauliah tak masa dia sebarkan ajaran Islam Hadhari?"

Tiada ulasan: