Jumaat, Mei 04, 2012

Pak Samad

Pak Samad,

Ini catatan ringkas buat bapak.

Kita tak pernah berkenalan. Yang ada, kalau pun bapak masih ingat, adalah pertemuan singkat sambil menandatangani buku bapak yang saya beli dan menghulur salam di toko buku.

Saya tak turut serta dalam demonstrasi lalu. Tak perlu saya bebelkan sebabnya. Itu nanti hanya akan jadi escapism yang takkan berakhir dan melelahkan untuk terus-terusan dibaca.

Dalam senja usia, bapak cukup menginspirasi. Malah terlihat tekal menghadapi kuasawan angkuh tatkala yang lain-lain memualkan bila merelakan diri jadi pak turut dan kaki ampu. 

Saya mula benci dengan sasterawan yang masih bersyahdu dengan puisi cinta. Mereka ini buat saya tak menyedari semangat zaman, apatah lagi merakamnya dengan pena jujur.

Muga bapak dan kita seluruhnya terus diberikan kekuatan.

Salut!


Tiada ulasan: