Selasa, Disember 16, 2008

Kasut Untuk Presiden

Pada saya, antara ciri penting yang dimiliki oleh Presiden Bush dan para diktator lain yang sejawatan dengannya adalah ketegaran dalam tindakan. Sehingga pada tahap-tahap tertentu, mereka seolah-olah buta hatinya tatkala mewajarkan tindakan yang zalim serta penuh dengan unsur penindasan.

Disebabkan kedangkalan fikiran dan cita-cita besar mahu menguasai dunia, mereka sanggup melakukan apa saja meski ia salah serta dilihat tidak langsung mengangkat nilai-nilai keadilan untuk semua pihak.

Atas dasar itu, masyarakat dunia punya satu alasan yang pasti mengapa kediktatoran mereka harus ditolak. Yang pasti, para diktator tidak tahu bagaimana mahu berbicara yang muluk-muluk. Hal itulah yang menyebabkan bahasa jalanan menjadi kebiasaan untuk kita menyatakan rungutan mahupun penolakan.

Dalam lawatannya ke Iraq semalam, rupanya ada bahasa indah yang selama ini tidak pernah didengarinya. Sambil menjawab pertanyaan para wartawan saat ia bersidang akhbar bersama Perdana Menteri Nuri Al-Maliki, Bush buat pertama kalinya dilempar dengan kasut oleh seorang wartawan media tempatan. Mujur dia sempat mengelak.

Saya tidak pasti adakah peristiwa itu membuatkan Bush rasa terhina. Kalaupun tidak, sekurang-kurangnya mungkin dia akan tersedar satu perkara - si bebal yang buta hati memang layak dilemparkan kasut agar ia lebih mengerti apa itu maruah dan harga diri!

Itupun jika otaknya masih berfungsi.

*Berita lanjut mengenainya boleh dibaca di sini. Ini pula versi Youtube.

Tiada ulasan: