Khamis, Januari 28, 2010

Babi

Babi adalah suatu kata dengan konotasi yang buruk. Bagi umat Melayu beragama Islam, ia sering difahami dengan erti jijik dan kotor. Disebabkan itu, seboleh mungkin, kata babi cuba dielakkan dalam pengucapan seharian.

Babi juga boleh dimaknakan sebagai suatu carutan. Dalam keadaan tertentu, ia akan dituturkan dengan nada marah bermaksud untuk menghina dan merendahkan sesuatu, baik peribadi mahupun subjek yang cuba dimaksudkan.

Meskipun diketahui dengan meluas, masih ada pihak dungu yang sengaja mahu namanya dikaitkan dengan babi. Walau siapapun mereka, tindakan menghumban kepala babi ke perkarangan masjid bukanlah hal yang boleh dibanggakan.

Apapun, sang pelaku kepada tindakan ini telah memberi sumbangan yang signifikan kepada perbendaharaan kata. Kini, kata babi juga boleh diistilahkan sebagai kesempitan fikiran, seperti yang terzahir dalam tindakan mereka.

Nah, ini bukti bahawa ilmu boleh kita temukan di mana saja. Daripada kebodohan manusia sampailah ke kejijikan binatang, tandanya ada di mana-mana. Akhirnya kita harus bertanya pada diri. Akal aku letakkan di kepala atau kaki?

Maaf kalau berkasar.

Tiada ulasan: